Van Cathkin Park naar Lesotho

8 december 2018 - Clarens, Zuid-Afrika

Na een zeer aangenaam verblijf van twee nachten in het Champagne Castle hotel in Cathkin park, was het tijd om de koffers te pakken en naar onze volgende bestemming te reizen, Lesotho.

Lesotho is het hoogst gelegen koninkrijk ter wereld en wordt volledig omsloten door Zuid- Afrika.
Om daar te komen verlieten we Cathkin park via de R600 richting Winterton en zijn daar vervolgens links af de R74 op gedraaid, richting de Sterkfontein dam.
Na dat we de Dam voorbij waren zijn we links af, de R712 opgereden, die door het prachtig mooie Golden Gate National park voert.
Goede wegen daar en wonderschone natuur om je aan te vergapen.
Onze weg verder vervolgt via de R711, naar de de grensovergang van Zuid-Afrika met Lesotho.

Nadat daar zowel aan Zuid-Afrikaanse als aan Lesotho zijde, de formaliteiten waren afgehandeld, mochten we doorrijden.
De eerste grote plaats die je na de grensovergang tegen komt, is Butha Buthe, een drukte van jewelste is het daar en er is van alles te koop in de krakkemikkige stalletjes langs de kant van de weg.
Ook hier als chauffeur je ogen goed op de weg houden want men doet maar wat hier.
Toen we de drukte van de stad achter ons hadden gelaten en we meer land inwaarts kwamen, kregen we ook wat meer te zien van het plattelands leven van de bewoners van Lesotho.
Als je de mensen groet, groeten de meesten je ook gewoon terug, zeker ook de kinderen, als zij een auto aan zien komen, staan ze al stil om te kijken wie of wat er in zit en sommige beginnen al vrolijk te zwaaien.
Ook grappig, we zijn tot nu toe alleen nog naar verkeersborden tegen gekomen die aangeven dat je 50 km per uur mag rijden, geen 80, geen 100, alleen maar 50.
In de praktijk rijd je echter eerder langzamer dan harder om dat er ook op het “platteland” zoveel te bekijken is. De herders in typische klederdracht die het vee hoeden, de was die in de rivier gedaan wordt of de kinderen die vrolijk in het water aan het ravotten zijn.

Na ongeveer anderhalf uur rijden kwamen we aan bij de poort van het Tsehlanyane national park, alwaar Maliba River Logde gelegen is.
Via een dirt road de weg naar boven, naar de receptie gevolgd en gemeld dat we er waren. Na een welkomst drankje en enige uitleg te hebben gekregen, mochten we de weg naar beneden weer nemen tot aan onze River lodge.
Een huisje gelegen midden in de natuur en aan een riviertje.
Hier geen 4 sterren bedoening, maar back to basic in de natuur en dus al helemaal geen internet.
Het huisje is compleet ingericht maar wel op basis van self catering, dus indien je iets wilt, zul je het zelf moeten regelen.
Het restaurant boven in de main building is echter hele andere koek. Sjiek, keurige bediening en met heerlijk eten en dito wijnen.
Nadat we daar ‘s avonds onze buikjes rond gegeten en gedronken hadden, werd het langzaam tijd om ons bed op te zoeken, het was een mooie eerste dag, deze kennismaking met Lesotho.

Na een goede nachtrust, fris gewassen en gestreken naar boven gereden om ons ontbijt in het restaurant te nuttigen.
Nadien bij de receptie een kaart van Lesotho gevraagd en daarmee zijn we in de auto gestapt met het idee, we zien wel waar we uitkomen en wat we tegen komen.
Landinwaarts gereden en onderweg de nodige mooie foto’s gemaakt.
Zodra je stopt en aanstalten maakt om een foto te gaan maken, komen er van alle kanten kinderen aangerend om te kijken wat je gaat doen en of je wellicht ook een foto van hen wilt maken.
Ze gaan er echt voor staan en vinden het geweldig als je ze een kleine beloning daarvoor geeft. Ze hebben liever snoep dan geld, daar kwamen we al snel achter.

Van al dat rijden dorst gekregen, zijn we onderweg bij een public bar, Indian Rose genaamd, gestopt. De dames moesten ook nodig van het toilet gebruik maken, maar die zin ging heel snel over toen ze even om het hoekje gekeken hadden. Moeder natuur bied altijd wel een beschut plekje, dus de problemen waren nogal eens ooit verholpen.
Een public bar in Lesotho ziet er dus uit zoals op de foto.

Na een uurtje of vijf op pad te zijn geweest, weer terug naar de River lodge, even opfrissen en wat eten.
Vanavond staat er nog een lekker diner op het programma en dan morgen verder naar het stadje Clarens in Zuid-Afrika.
Wat we daar weer mee gaan maken, lezen jullie in ons volgende blog.
Veel liefs van ons vieren.

1. Hans van den Eijnden.:
    8 december 2018
    Goed verslag,en mooie en grappige foto s In Nederland harde wind veel regen en 12 gr.