De laatste etappe 😪

12 december 2018 - Amsterdam Airport Schiphol, Nederland

Op zondagochtend 09 december zijn we voor een rit van ongeveer 380km. vanuit Clarens vertrokken naar onze laatste B&B, Liedjiesbos in Bloemfonteijn.

Er waren twee opties, de recht toe recht aan snelweg, of een meer scenic route binnendoor, gezamenlijk voor deze laatste optie gekozen.
We zijn via plaatsjes als Ficksburg, Ladybrand en spook stadje Exelsior, gereden. We waren al gewaarschuwd voor de vele “pot holes” onderweg, nou, die waren er inderdaad erg veel. Op sommige stukken kon je echt niet harder rijden dan 25 a 30 km per uur vanwege de echt soms diepe gaten.

Rond de klok van 14:00u kwamen we bij Liedjiesbos aan.
Dat we verwacht werden mocht wel duidelijk zijn, de Nederlandse vlag hing al te wapperen
Wederom een hele mooie B&B met een lekker zwembad erbij en een prachtig aangelegde zeer vogel vriendelijke tuin, waar met name Jos S zijn (vogel)hart heeft kunnen ophalen en heel veel mooie foto’s heeft gemaakt.
Op advies van de eigenaar zijn we die zondagavond bij restaurant Longhorn gaan eten, dit restaurant staat als #3 in Bloemfontein op TripAdvisor en serveert echt mega lekkere steaks.
Bij thuiskomst bij Liedjiesbos nog een afzakkertje gedaan en toen moe maar voldaan de heerlijke bedjes opgezocht.
Op maandag heeft Jos B de Toyota Rav4 laten wassen en uitmesten, dat was geen overbodige luxe na weer anderhalve week Afrikaans stof en heel veel koek kruimels op de achterbank.
Voor omgerekend €8,- was hij weer als nieuw, inclusief de bandjes weer mooi zwart maken.

’s Avonds, de laatste avond van onze vakantie, zijn we lekker bij de B&B gebleven. We hadden die middag al kaasjes en een lekker brood en een fles Chardonnay en Merlot gekocht en hebben onder het genot daarvan onze reis geëvalueerd.
Met zijn vieren tot de conclusie gekomen dat het een geweldige trip was die we niet hadden willen missen.

Op dinsdag 11 december moest er nog een laatste etappe van 429 km worden afgelegd, die van Bloemfontein terug naar het vliegveld van Johannesburg, waar deze reis op donderdag 22 november begon.
Daar hebben we onze trouwe reis compagnon, de Rav4  afgetankt en weer bij Herz ingeleverd. Hij heeft ons bijna 3500 km door mooi Zuid-Afrika, Swaziland en Lesotho gebracht en is met name op de 18 km over de gravel bergwegen van Lesotho een betrouwbare wagen gebleken.
Inmiddels zijn we weer terug op Nederlandse bodem en zitten in de trein terug naar Brandevoort.
We willen jullie bedanken voor het lezen van ons blog en voor de leuke reacties die jullie hierop hebben gegeven.
Wellicht dat het nog ooit van pas kan zijn voor iemand die ook deze prachtige landen wil gaan verkennen.

Liefs van ons vieren, Jos, Greetje, Monique en Jos B.

1. Marjan:
    12 december 2018
    bedankt dat jullie ons mee lieten genieten van dit mooie avontuur! hopelijk horen we binnenkort in Brandevoort nog wat meer details 😊
    welkom thuis en geniet nog maar lekker lang na!
  2. Marjo:
    12 december 2018
    Hartelijk welkom in Nederland en reuze bedankt voor de mooie reisverhalen . Zo leek het of ik ook een beetje op vakantie was. 🐒🐗🐘🦓🦛🦏🦒🐊🐆Nu nagenieten van de herinneringen en de foto’s en even bijkomen van de vlucht en temperatuur shock 😁 Hakuna matata en fijne kerstdagen 🎄🎄🎅🏾
  3. Hanneke:
    12 december 2018
    Welkom thuis❗️ 🌸🌺🌼. Jullie zijn vast moe van de lange terugreis. Dank voor het delen van jullie reisverhalen en belevenissen. Het moet een super ervaring zijn geweest, geniet van de foto’s en de herinneringen xx
  4. Lia Van Herwijnen:
    15 december 2018
    Ik heb je blog gelezen en ervan genoten.
    Jullie zullen hier nog lang veel plezier aan beleven. Een reis om nooit te vergeten. Bedankt dat ik mee mocht reizen. Xx