Van Zuid-Afrika naar Swaziland

27 november 2018 - Lobamba, Swaziland

Na drie prachtige dagen in Sabie River Lodge en drie geweldige game drives in het Kruger Park, was het voor ons tijd om met onze Roadtrip verder te gaan.
Volgende bestemming, Phophonayne Eco-Lodge in Swaziland.

Jos B, had thuis een toeristische route bedacht en uitgezet op zijn TomTom, die ons op avontuurlijke wijze naar onze bestemming zouden brengen, en dat is goed gelukt ...
Via echt een prachtige en goed berijdbare weg, zijn we naar de Bulembu grensovergang  tussen Zuid-Afrika en Swaziland gereden.
Onderweg zijn we buiten de bosbouw voertuigen enkel een verdwaalde “moeder koe” met haar kalfje tegen gekomen. Gelukkig liep ze wel aan de juiste kant van de weg.

Na zeker een uurtje bergklimmen met de Rav 4, kwamen we bij de grensovergang aan.
Eerst werden we door de Zuid-Afrikaanse autoriteiten uitgeschreven, daarna mochten we doorrijden.
Toen kwam er eerst een stukje “niemandsland”, alvorens we bij de slagboom kwamen die ons toegang moest verlenen tot Swaziland.
Ook hier weer allemaal uit de auto, paspoorten mee en melden aan de balie.
Na een review te hebben moeten invullen of de beambten van Swaziland ons wel op een nette manier hadden geholpen en 50 Rand(€3,25), roadtax te hebben betaald, waren we goed om te gaan.

Het was wel een hele smalle weg, maar wat een mooie vergezichten de eerste vier kilometer. De kwaliteit van de weg werd met iedere honderd meter slechter, het ene gat na het andere gat en van asfalt ging de weg over in gravel road.
Na hier even gereden te hebben bleek dat die “toeristische route” die “den Bruijst” had uitgezet, alleen maar werd gebruikt door giga voertuigen voor de bosbouw.
De Toyota RAV4, de dames achterin en Jos & Jos hadden het zwaar, zeker toen de TomTom aangaf dat dit nog 18km zo door zou gaan.

Als je dan denkt alles gehad te hebben, kondigt er zich ook nog een giga onweersbui aan, het werd donkerder en donkerder. Het gas wat verder intrappen en meer kuilen en gaten voor lief nemen was de enige optie om deze bui voor te blijven.
Er ging een zucht van verlichting door de auto toen er na 18 km eindelijk een verharde weg in zicht kwam.
In een flinke regenbui kwamen we aan bij Phophonany lodge waar we een erg warm welkom kregen.
We werden geholpen met de koffers naar onze boom tenten, daarna even installeren en toen was het tijd voor een flinke borrel om even alle spanningen van ons af te schudden.

Deze lodges liggen midden in de natuur, je hoort niets dan alleen een waterval en de vogels en andere geluiden uit de natuur. Als ontstressen hier niet meer lukt, dan wordt het idd echt tijd voor een dokter.
Wauw, wat intens mooi is het hier !!
Je moet wel voor lief nemen dat je door een aap die op het dak van de tent springt gewekt wordt, gelukkig was dat wel all inclusive

😉

Na deze enerverende dag, een heerlijk diner en een hele gezellige avond met zijn vieren zijn we rond half elf gaan slapen.

Bij een heerlijk ontbijt is de bodem gelegd voor de reis van vandaag, die ons verder Swaziland in voerde naar Mogi Boutique hotel.

Onderweg was er natuurlijk tijd om links en recht (van de weg), nog wat mooie souvenirs te kopen. Ook dit hotel is een super mooie accommodatie en met zo mogelijk nog vriendelijkere mensen.

69% van de bevolking van Swaziland leeft onder de armoede grens, dus toen 1 van de medewerkers vroeg of hij onze echt stoffige Rav4 mocht wassen, zeiden we meteen in koor ja en hebben we hem er goed voor betaald.

De dames zijn op dit moment even bezig met hun schoonheidsslaapje, dus kunnen Jos & Jos mooi even aan het blog werken.

Straks wacht ons nog een lekker diner inclusief een passend wijntje, daarna gaat de reis morgen door naar St Lucia, een plaatsje aan de Indische oceaan, waar we drie dagen zullen verblijven en weer mooie natuur hopen te zien.

Sofar for now, lieve groetjes van ons vieren.

1. Marjan:
    27 november 2018
    jeetje wat een avontuur! wij wonen ook aan een zandweg, maar dat is maar een paar honderd meter: die weg van jullie wil ik ook wel eens rijden :)
  2. Nicole van Uitert:
    Ik denk dat Jos B. blij was dat ie niet met zn eigen MINI was.... 😉
    Maar super gaaf!! Nog heel veel plezier jullie! 😊
  3. Rpontenagel:
    Wel gaaf heel avontuurlijk. Mooie reis geniet er van .veel plezier. 😘😘
  4. Hans van den Eijnden.:
    28 november 2018
    Oei wat een avontuur, zou niets voor mij zijn maar wel gaaf. Wat vond Greetje ervan! We hebben de andere reisverslagen aan je vader voorgelezen. Zal dat met deze ook doen dat vind hij wel fijn. Geniet nog met z’n allen, dikke pakkerd ook voor Greetje en de groetjes aan de rest.🐒🦍🦏🐘🐅
  5. Taks:
    28 november 2018
    Wat een mooi verslag, en nog mooier avontuur!! Een droom voor ons om zo te “off-road” te crossen.

GENEET!!
  6. Maartje:
    28 november 2018
    Wat een avonturen wie had dat gedacht toen we voor het eerst naar Mallorca vlogen haha!
    Fijn dat alles zo voorspoedig gaat, op wat kuilen ni de weg na. Dikke mus en veel plezier in St Lucia.
  7. Hanneke:
    28 november 2018
    Echt zo leuk om jullie reisverslag te lezen! Wanneer jullie terug in NL hoef je niets meer te delen, we worden op deze manier helemaal meegenomen op jullie avontuur. Nog 'enge' spinnen tegengekomen .....